Tuesday, May 29, 2007

Klädsel kavaj

Hej-hej. Jag är inte en lika flitig bloggare som Rebecka men jag skall försöka att ta mitt ansvar när det gäller vår bröllopsblogg. Vi har som ni säkert har märkt, inte skrivit någon klädkod i inbjudningarna och jag är väl medveten om att detta innebär att det är frack som gäller. Nu är det imellertid så att vi helt enkelt missade klädkoden i era inbjudningar. Klädkoden vi önskar är Kavaj och vad detta betyder finner ni i länk här. Vår avsikt är därmed att det skall vara uppklätt under vårt bröllop men inte att man skall känna sig stressad över att jaga Frack eller smoking.

Om ni har ytterligare funderingar över detta ämne, hör med min mor Karin Bauman som är väl beläst inom vett och etikett.

Axel

4 comments:

Ms_Chili said...

Jag vet att man skulle fråga en viss mamma om detta, men frågar här ändå. Det står ju att man ska bära kjol, men inget om hur lång eller kosrt den ska/bör vara. Hur e de med den saken?

Kram på er

Anonymous said...

Hej ms_chili här kommer en kommentar från "lilla mamma". Normalt till kavaj har man kjol eller klänning och den kan gott vara lång om man så vill, men det ska inte vara någon galablåsa med bara axlar och stora urringningar och superlyxtyg, då blir det frack och smokingkänsla.
Vad tror du om det svaret? Räcker det?
Kram från mor Karin

Anonymous said...

Tack tack "lilla mamma"! Men jag blev bara mer förvirrad, kan kanske bero på amning och denna extrema sommarvärme som helt plötsligt kom på oss (jag klagar inte!).
Man får alltså ha en lång kjol/klänning om man vill, lika gärna som att den är kort (knä kort då väl?)!?
Men INGA bara axlar och urrigning?
Kram
Jenny, den mega förvirrade skåningen

Anonymous said...

Lilla mor säger
Hoppsan nu har jag visst varit otydlig. När jag sa "urringningar och bara axlar och superlyxtyg" ville jag bara beskriva uppklädda tjejer (som i frack och smoking), inte ge någon sorts riktlinje för vad som är förbjudet eller inte:)
Det är inte så lätt nu mitt i sommarvärmen att tänka sig en dress som ska passa i höstväder.
Något slags allmän idé: Om killarna kommer i kavaj, så är de snygga men inte extremt uppklädda. Tjejerna ska på något sätt passa ihop med det...
Det är alltså inte "fel" att ha bara axlar och urringning, det var inte alls så jag menade. Fast, det brukar vara "rätt enligt etikett" att man har något över både axlar och behag när man är i kyrkan. Det kommer nog årstiden att sköta om att man helst vill...
Bli alltså inte megaförvirrad - släpp ångesten- enjoy.
Kram från mor Karin